Tillväxtcentret

 

Pengar måste in, för att komma ut. Oavsett din marknad, ska det vara långsiktigt och hållbart måste det bygga på en verklighetsförankring. Det handlar ibland om att vidareutveckla och inte nödvändigtvis att uppfinna hjulet igen. Ekvationen måste helt enkelt gå ihop utan att prispressa en befintlig produkt eller tjänst, och därmed skaffa sig kortsiktiga svaga fördelar i ett startskede man aldrig sen kommer ur. Fokus idag bygger på tilit och det man tror, tyvärr så är det inte alltid vad det sen, visar sig vara. Det handlar om att bryta en ny marknad med ett mervärde, för att skapa en hållbar verksamhet som ska leda till ett konkret resultat för målgruppen - Ingen Annan. Det jag ofta ser är fina kontor och planer på framtid, jag frågar mig varje gång - Vems framtid? målgruppens? tveksamt. Var kommer dom pengarna ifrån tror du? Staten, på ett eller annat sätt och vart leder dom?

 

Man kan inte kräva att AF ska vara experter på komplexa bolagsstrukturer, tyvärr ser man att det blivit mer en regel än ett undantag och alltmer vedertagen branding. Socialt företagande har blivit ett effektivt, lönsamt varumärkesbyggande på en av Sveriges största marknader, Välfärdssektorn. Som vanligt skadar det alla seriösa aktörer. Jag brukar tänka - Följ pengarna, då ser du". Monica Jalke, initiativtagaren till projektet och även grundare till Avidu Group har sedan 2010 tagit täten genom att lyfta och ifrågasätta synen och relativiteten mellan befintliga entreprenörskapsprojekt och resultatet. Omdiskuterad fråga för alla inom området men framför allt för målgruppen det berör. Vad förväntas bli resultatet? Jag får ofta höra att jag pratar pengar och det stämmer. Anledningen till det, är att personer jag pratar med vill ha ett jobb, för en lön från ett företag och för det krävs det pengar dvs. kunder. Fokusen man saknar i dialogen "uppifrån" är det hårda värdet, fakta och det konkreta som krävs för att driva det mot en självständig, stabil, hållbar och långsiktig verksamhet. Så enkelt är det, Det finns lösningar, det som saknas är kunskapen om det som krävs. Märkligt är, att det innebär varken mer investerade pengar eller insatser. Någon måste våga, kunna och vilja tillräckligt mycket för att orka stå emot etablissemanget och bryta alla dessa gamla normer.

Projekt tillväxt, vart det leder eller inte leder.